Uber și Taxify, puse la plată: ce vrea PSD de la concurenții taximetriei

de: Andreea Cuzub
16 11. 2018

La finalul lunii octombrie, comisia pentru transporturi din Senat a respins proiectul care autoriza serviciile precum Uber sau Taxify. Acum, un nou proiect aduce noi reglementări pentru serviciile de ridesharing.

PSD a redactat un nou proiect de lege care prevede că platformele de ridesharing vor trebui să se înregistreze la Fisc și să raporteze autorităților cursele efectuate. De asemenea, mașinile vor trebui să poarte un ecuson special și șoferii vor fi nevoiți să plătească o taxă anuală.

În ceea ce privește responsabilitățile șoferilor, ei vor fi obligați să dețină un certificat de competență profesională pentru serviciile de transport eliberat de Autoritatea Rutieră Română. Veniturile lor vor fi impozitate potrivit codului Fiscal, iar operatorul trebuie să se asigure că platforma digitală emite pasagerului un document electronic care să arate valoarea și tipul tranzacției efectuate.

Ecusonul de transport este emis după ce șoferul plătește o taxă cu o valoare de 15% din salariul minim brut pe economie către trezoreria consiliului local al localității în care are domiciliul. Taxa va trebui plătită la fiecare 12 luni.

Proiectul de lege prevede că serviciile de tip Uber și Taxify vor fi supuse autorizării de către Ministerul Transporturilor. Astfel, dacă operatorul are sediul firmei în altă țară, trebuie să-și deschidă o sucursală înregistrată fiscal pe teritoriul României. În același timp, trebuie să primească o autorizație de la Ministerul Transporturilor, în urma oferirii informațiilor despre cursele efectuate.

Operatorii vor trebui să depună la Ministerul Transporturilor următoarele documente:

a) certificatul de înregistrare la registrul comerțului din România sau din țara de origine precum și dovada numirii reprezentantului sau legal, in cazul în care este o societate cu sediul în afara României

b) o descriere a operatorului

c) o declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al operatorului ca firma nu se afla sub incidența Legii nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență

d) asigurare de risc financiar la valoarea de 50.000 euro

e) o descriere a caracteristicilor și funcțiilor platformei digitale și a modalității de funcționare și a conformării acesteia cu cerințele legii precum și indicarea adresei de web/internet de unde aceasta poate fi descărcată/instalată pentru a fi analizată/testată de autoritatea competentă.

În maxim 30 de zile lucrătoare de la depunerea acestor documente, Ministerul ar trebui să emită autorizația respectivă, care este emisă pe perioadă nedeterminată. Aceasta va intra în vigoare doar dacă operatorul respectă legea și plătește taxa de 50.000 de lei, sumă care va trebui plătită la 12 luni.